Friday 25 November 2011

BAEK plak ko MIRA?

kenape persoalaan itu wujud? ini kerane selama ini aku cukup terkenal dengan sakatan-sakatan kasar pada nenek ku. kasihan orang tua itu. saban hari aku mengganggunya tanpa sedikit pn perasaan bersalah. niat aku cuma untuk menghiburkan orang tua itu. tetapi mmg ramai yang salah anggapan terhadap sakatan tersebut. setelah sekian lama aku tidak bertemu dgn nenek ku, aku mendapat berite bahawa beliau suda dimasukkan ke hospital kerana mengalami kekejangan yang agak dasyat sehingga jiran-jirannya mengarahkan ibu, babah, pacek serta macek ku membacakan SURAH YASSIN pd nenek ku. mereka juga menghalang nenek ku dibawa ke hospital. ape punye bodo la jiran mcm tu. 

Pada satu malam jumaat yang hening. ateh serta cuita datang ke rumah ku untuk membincang sape nak jage nenek esok? sbb sume org kerje hr sabtu. ibu ku memandang ke arah ku sambil menggoyang-goyangkan keningnya. lantas beliau memberitahu MIRA la. sbb die tak kije hari sabtu. aku tercengang kelu seribu bahasa. hemm.. setelah diasak berkali-kali aku pun bersetuju untuk menjaga nenek ku untuk malam sabtu sehingga terbit fajar hari sabtu.

hari JUMAAT ku berlalu tanpa riuh rendah dari mulut ku. tidak seperti biasa. pk cm mane nak tido malam ni

selepas pulang dari kerja. aku bersiap sedia untuk menuju ke HOSPITAL PUTRAJAYA bersama cila. setibanya di sana, ibu juga babah ku tersenyum lebar apabila terlihatkan anak perempuannnya yang lemah gemalai berjalan dengan penuh minat ke arah mereka

setelah ibu juga babah meninggalkan pelbagai pesanan, aku memulakan tugasanku dengan penuh rasa ikhlas yang tidak pernah ku rasakan sebelum ini. this is my 1st time

aku masuk ke kamarnya dengan senyuman yang berbunga bunga. nenek ku dengan selamber menyapa "la..datang rupenye.. ingatkan tak jadi datang td". amboi mulot...

beliau memberitahu ku bahawa beliau tidak dapat melelapkan mata. aku cube segala kudrat yang ada untuk membuatkan beliau tertidur

akan tetapi, setelah aku melakukan aktiviti seperti gambar di atas. nenek ku terus tidur tanpa meninggalkan sebarang bunyi, sound atau ritma. cara seperti di atas adalah sangat berkesan

lihat. nyenyaknye beliau...

akan tetapi. tiba-tiba beliau terjaga kerana terdengar pesakit di sebelah katilnya melakukan beberapa aktiviti yang menghasilkan bunyi-bunyi yang kurang menyenangkan

kami mencari aktiviti yang sesuai dilakukan pada jam 2.00am. nenek ku memilih untuk snap pic tampalan di bodynya seberapa banyak yang boleh. ini adalah salah satu tampalan yang boleh dijadikan memorial untuk kami berdua pada pagi itu. tgk ade date die masok wad weh. 11/11/10 (hari khamis tu). huh.

beliau merebahkan badan ke katil putih empuk setelah penat menjadi bahan boneka ku selama 15minit. terime kasih PN SRI SENAH. very proud of u

oh? pic duit di sebelah mata sengaja aku tujukan kepada mereka yang masih tidak berpuas hati dengan keikhlasan ku pada malam itu. ateh telah memberi aku wang saku sebanyak RM50 untuk pengangkutan dan makan minuman. emm ade juga mulot2 busuk menyatakan aku mata duitan kerana mengambil wang saku yang diberi oleh pacekku untuk menjaga nenekku pada malam 12/11/2010. tetapi aku menafikannya dengan memberi jawapan drastik. "ko bagos sangat ko jagelah". selepas tragedi itu tiada sesiapa lagi berani mengungkit hal RM50 yang telah aku habiskan pada malam itu juga.

13/11/2010. misi-misi yang chatek jelita mengkomfemkan nenek ku boleh diangkut pulang jam 11pg. indahnya pd pagi itu tidak terkira walaupun sengal2 badanku masih menghantui diri. tido atas kerusi visitor beb. bukan kurusi malas ok

perut ku berbunyi seakan-akan merintih ketandusan raw mate utk diproses, aku terpaksa ke KFC membeli sedikit sebanyak bekalan sepanjang perjalanan pulang ke rumah nnt. lihat. ini pic rahsia. tp aku telah dedahkan bahawa nenek ku sungguh degel. misi kate :
 "makcik kene jage makan, jangan makan or minum bende2 manis ye mak cik", nenek mengangguk tanda setuju. tgk skang. blum sampai umah lagi die dah amek air aku sedot sampai setengah siap soh aku totop mulot lagi. ish ish ish

peace no war. tak baek gado ngan orang tua. die nak rase je. rase siket je katenye.. takpe.. sakit nanti ade ubat. ye tak?

kamon bebeh! do it! impossible is nothing!

No comments:

Post a Comment