Friday 25 November 2011

kesiannye

malam tadi lepas anta cila g mah mummy kat shah alam, ibu ajak aku singgah 99market kat pandamaran, nak bli roti ngan tuna utk sok pagi melayan iman nak sapan senwic katenye. sampai je kat kedai tu ibu ngan iman je yang kuar, aku tinggal dalam kerete dah pukol 9.55pm jam kete aku, tapi still bz lagi jalan tu. kire kalo jalan kaki sorang-sorang kat situ memang tak takot langsong la. dalam kesibukan malam kat situ, mate aku terkedu tengok sebuah beskal tua yang penoh dengan kotak-kotak, plastic yang penuh dengan bobotol kace, banyak plastic di dalam plastik. dekat ngan beskal tu ade sebentuk entiti tua pakai topi besa baju kokoyak sua singkat kasot kaler itam tapi koyak kot dodok kat kaki lime kedai tu.
entiti  tua tu ielah nenek cine yang memang selalu aku nampak die kat area pandamaran ni. teringen gak aku nak tanye umah kat mane? da makan ke blum? tapi aku belom bersedie kot nak tanye bebende camtu kat die. aku takot die tak paham ke. kangkadang aku ase nk tolong. yela cam bagi baju ke sua ke kaen ke kasot ke tp aku takot sebenanye nenek tu orang kaye raye. huh buang karan lak nanti. ntah la aku ase sebak pon ade kesian pn ade tak sampai ati pon ade. orang ramai lalu kat ctu lalu lalang, tp langsong tak pandang. macam tak wujud je nenek tu. ke aku sorang je yang nampak??? ayoookkk.. nenek tu tak mintak sedekah pun. mmg HEBAT. ntah la aku tak tau nak cakap. aku nak turun dari krete tgk die, tanye die orite ke tak tapi tak berani la tak yakin tau. hmmmm watpe tengok kalo tak bole tolongkan. kesian ah.. aku tak bley tengok orang tua cenggitu. macam kesian sgt!! walopon aku ni glemer dengan trdmerk 'TAK BERPERIKEMANUSIAAN'  tp aku memang jenes tak leh nengok bebende camni sebenanye. die takde anak ke cucu ke mane die tido. ibu gtau nenek tu akan keluar carik barang-barang lepas sume kedai tutup di malam hari. aku tanye mane ibu tau?? ibu dah penah nampak dengan babah. malam-malam nanti die nek beskal songsorang carik barang2 tu. kesian do. die carik duit aku paham. janji rezeki halal. die tak mintak sedekah or tak meminte minte mcm biase yang aku nampak kat kedai2 makan tu ha. sihat badan tegap mintak2 sane sini. 

respek gile la kat nenek ni. tido duduk tu. hebat tak hebat?

DAH LAME LA TAK ROUND PANDAMARAN MALAM2. MALAM NI NAK ROUND2 IN DA GARDEN LAH. USHA NENEK TU.

No comments:

Post a Comment